FAQ

Betalning

Jag vill betala, hur gör jag?

När du betalar är det viktigt att du använder korrekta uppgifter så att din betalning registreras i rätt ärende.  Logga in på "Mina sidor" för att se detaljerna i ditt ärende och betala. Du loggar enklast in med med Mobilt BankID, Därefter väljer du direktbetalning via din bank, eller Swish.

Jag har inget BankID, hur gör jag?

Du kan betala genom att använda referensnumret och bankgironummer som står i brevet som vi har skickat till dig. Du kan även använda Quick Pay på vår hemsida för att snabbt hantera din betalning. Du behöver då inte vara inloggad, men måste ha tillgång till ditt referensnummer. Har du frågor om ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.

Jag kan inte betala hela skulden på en gång, vad gör jag?

 Var lugn, vi hjälper dig! Många gånger finns det möjlighet att upprätta en avbetalningsplan. Bästa sättet att ansöka om detta är genom att logga in på "Mina sidor". Där fyller  du i hur mycket du kan betala per månad. Du får därefter en bekräftelse om ditt förslag är godkänt eller om vi måste titta på ditt förslag manuellt.

Det kan vara bra att veta att när du gör upp en avbetalningsplan tillkommer det en uppläggningsavgift  170 kr samt en avgift på 60 kr per avisering.

Behöver jag meddela er att jag har betalat?

Nej, det behöver du inte, så fort vi fått fullbetalning stänger vi ditt ärende. Du kan följa statusen på ”Mina sidor”. Tänk på att det tar 1-3 bankdagar innan din betalning når oss och inte förrän då anses den som gjord. Med andra ord bör du betala några dagar innan sista betalningsdag för att vara säker på att pengarna är hos oss i tid.

Om du har betalat enligt ursprungsfakturan måste du ändå betala inkassokostnaden och eventuell dröjsmålsränta om du har hunnit få det. Hela beloppet att betala ser du på ”Mina sidor”.

Jag kan inte betala just nu, vad gör jag?

Kontakta oss, så kan vi diskutera en lösning och undvika att ditt ärende går vidare i inkassoprocessen med fler avgifter som följd. I de flesta fall kan vi komma överens om uppskjutet betalningsdatum eller om en amorteringsplan med månadsinbetalningar.

Vad händer om jag inte betalar?

Om du inte betalar skulden inom angiven tid och med rätt belopp, eller inte tar kontakt med vår kundtjänst för att hitta en lösning, går ärendet vidare i inkassoprocessen. Det innebär att vi kan komma att skicka ditt ärende till Kronofogden.

Tänk på att kostnaderna stiger hela tiden och att dröjsmålsräntans belopp ökar. Följden kan också bli att du får en betalningsanmärkning.

Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet. Måste jag ändå betala inkassokostnaden?

Har din betalning bokförts hos oss eller vår uppdragsgivare samma dag som inkassokravet är skickat (utskriftsdatumet) eller senare, är du skyldig att betala inkassokostnaden.