Våra vanligaste frågor

Video file
Vad gör jag om min kund går i konkurs?

Om du får reda på att din kund har gått i konkurs kan du vända dig till oss så hjälper vi dig att anmäla fordran till konkursförvaltaren. På så sätt är du med och får ta del av en eventuell utdelning i konkursen och vi ser till att du får det du har rätt till i enlighet med den prioriteringsordning som gäller. Vi kan hjälpa till om det är så att du har rätt till stoppningsrätt om du har pågående leveranser till kunden eller om det kan vara aktuellt att kräva styrelsens personliga ansvar för bolagets skulder.

Video file
Vad händer när man sänder ett ärende till kronofogden?

När ett ärende skickas till Kronofogden så börjar processen med att dem utfärdar ett betalningsföreläggande som skickas till kunden. Om kunden inte bestrider, men fortfarande inte betalar så kommer Kronofogden utfärda ett utslag som sen kan användas för att mäta ut kunden tillgångar för att betala deras skuld till er.

Video file
När kan jag skicka ett inkassokrav för min obetalda faktura?

Det är en vanlig missuppfattning att man måste skicka en betalningspåminnelse till en kund innan man kan skicka ett inkassokrav. Det stämmer alltså inte. Du kan skicka ett inkassokrav så fort betalningsfristen på en faktura har löpt ut. Vi vill göra det enkelt för er och kan hjälpa er med hela fakturahanteringen.

Video file
Vad gör jag om min kund inte betalar trots påminnelser?

Det är alltid en jobbig situation när en kund inte betalar sin faktura. Vi vill göra det enkelt för dig att lämna över ärendet till oss så du kan fokusera och göra det du är bäst på. Du kan kontakta oss så gör vi en bedömning av ärendet. Vi kan hjälpa till att skicka ett inkassokrav till kunden och om de fortfarande inte betalar kan vi vidta rättsliga åtgärder hos Kronofogden med mål att du ska få betalt för din faktura. 

Video file
Vad gör jag om min kund bestrider en av mina fakturor?

Om din kund bestrider en av dina fakturor kan du kontakta oss så hjälper vi dig att göra en bedömning av bestridandet och ärendet i sin helhet. Vi ger dig råd om du vill gå vidare till domstol eller om du först vill ha vår hjälp att försöka nå en lösning med kunden. Om du väljer att gå till tingsrätt hjälper vi dig i den processen med fokus att du i slutändan ska få betalt för din faktura.

Video file
Är det någon skillnad att kräva ett företag eller en privatperson på betalning?

Det är samma grundprocess att kräva ett företag och privatperson på betalning. När du kräver ett företag på betalning kan du dock kräva en högre förseningsavgift än vad man kan av en privatperson. Om kunden fortfarande inte betalar och ärendet går vidare till Kronofogden går det snabbare för ett företag att få en betalningsanmärkning än för en privatperson. Anmärkningen finns också kvar i 5 år för företag medan den är kvar i 3 år för privatpersoner. 

Video file
Hur gör jag om jag inte får betalt av ett företag i utlandet?

Många upplever att det är svårt att kräva betalning av kunder som befinner sig i utlandet men det är samma process som i Sverige. Allt du behöver göra är att kontakta oss så ser vi till att ta hand om ärendet och kräva kunden på betalning i enlighet med de lagar och regler som finns i landet kunden befinner sig i.  

Riskerar jag kundrelationen om jag sänder en obetald faktura till inkasso?

Självklart riskerar du inte dina kundrelationer genom att skicka ett inkassokrav. Vi har nästan aldrig varit med om att en kundrelation tagit skada genom att ett inkassokrav skickats. Däremot – om du inte skickar inkassokrav så riskerar du istället ditt kassaflöde. Om du vill värna särskilt om vissa kunder så kan du lägga till ett extra steg i processen, en påminnelsehantering, som vi också kan hjälpa till med. Det blir då som en sista chans för kunden att betala innan ett inkassokrav går ut. 

Video file